Studijní plán, často označovaný jako syllabus, představuje klíčový dokument pro akademické kurzy na vysokých školách a univerzitách, ale je využíván i na středních a jazykových školách. Jeho hlavním účelem je sloužit jako přehledný návod a referenční materiál pro studenty, který jim poskytuje informace o organizaci kurzu, tématech, která budou probírána, očekávaných výstupů učení, hodnotících metodách a literatuře nezbytné pro studium. Studijní plán tedy definuje vzdělávací cíle kurzu, jeho obsah, strukturu a podmínky pro získání kreditů nebo úspěšné absolvování předmětu.
V prvním odstavci studijního plánu se obvykle nachází základní informace o kurzu, jako je název předmětu, jméno a kontaktní údaje vyučujícího, čas a místo konání přednášek či seminářů. Dále může obsahovat informace o kancelářských hodinách vyučujícího, kdy jsou studenti vítáni přijít a diskutovat o kurzu či svých otázkách. Tento úvodní segment také často uvádí předpoklady nebo doporučené předchozí kurzy, které studenti měli absolvovat pro lepší pochopení aktuálního kurzu.
Ve druhém odstavci se pak studenti seznamují s podrobným týdenním nebo tematickým rozvrhem kurzu, kde jsou vypsány jednotlivé přednášky či semináře spolu s daty a očekávanými tématy. Rovněž se zde uvádí seznam povinné a doporučené literatury, online zdrojů a dalších materiálů, které studenti potřebují pro studium a přípravu na jednotlivá témata. Tento odstavec je zásadní pro plánování studia, neboť studenti mohou předem vidět, jaký materiál budou potřebovat a jaké úlohy je čekají.
V posledním odstavci se obvykle nachází informace o hodnotících metodách a kritériích. Zde se specifikují typy zkoušek, esejí, projektů, prezentací nebo praktických úkolů, které budou požadovány, a jakým způsobem budou tyto aktivity přispívat k celkové známce z kurzu. Důležitá je také informace o tom, zda je účast na přednáškách či seminářích povinná a jak je hodnocena. Studijní plán může také zahrnovat pravidla týkající se plagiátorství, podvodů a akademické čestnosti, stejně jako odkazy na univerzitní nebo školní politiky a zdroje podpory pro studenty.
Vytvoření jasného a strukturovaného studijního plánu je tedy nezpochybnitelně důležité jak pro vyučující, tak pro studenty, poskytuje základní rámec kurzu a umožňuje účinnou přípravu a řízení studia.
Mgr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)