Moderní přístupy k výuce v oboru elektro: Implementace technologie AR (rozšířená realita) ve výuce elektrotechniky na středních odborných školách

Moderní přístupy k výuce v oboru elektro: Implementace technologie AR (rozšířená realita) ve výuce elektrotechniky na středních odborných školách

Vzdělávání v oboru elektro prochází v posledních letech dynamickým rozvojem, jehož jedním z nejvýznamnějších trendů je zavádění inovativních technologických řešení do výuky. Taková integrace nejen posiluje motivaci studentů, ale také jim umožňuje lépe porozumět složitým technickým konceptům a připravit se na požadavky současné i budoucí praxe. Jednou z nejmodernějších technologií, která si ve výuce nachází své pevné místo, je rozšířená realita (AR – Augmented Reality).

Rozšířená realita v elektrotechnickém vzdělávání propojuje reálné a virtuální prostředí, kdy student prostřednictvím speciálních brýlí, tabletů nebo chytrých telefonů vidí trojrozměrné modely elektrických obvodů, součástek nebo celých zařízení přímo na svém pracovním stole. Tato technologie tak umožňuje vizualizovat neviditelné procesy, jako jsou toky proudu, elektromagnetická pole či reakce při zkratu. Moderní AR aplikace umožňují studentům interaktivně zkoušet zapojení, simulovat různé poruchy a bezpečně experimentovat se zapojením bez rizika poškození skutečných součástek či ohrožení zdraví.

Zařazení AR do výuky na středních odborných školách přináší hned několik klíčových benefitů. Především usnadňuje pochopení principů elektrotechniky i studentům, kteří preferují vizuální a praktické učení. Možnost okamžité zpětné vazby při řešení úloh a „hraní si“ s virtuálními obvody pomáhá upevňovat znalosti z teorie i praxe. Dále AR eliminuje bariéry spojené s nedostatkem drahého laboratorního vybavení, protože velká část praktických experimentů může probíhat v simulovaném prostředí.

Některé střední školy již dnes disponují vyspělým softwarovým vybavením, které umožňuje začlenění rozšířené reality do běžné výuky. Výuka je často podpořena rozvojovými projekty financovanými z evropských fondů nebo ve spolupráci s průmyslovými partnery, kteří mají zájem na kvalitní přípravě budoucích pracovníků. Učitelé mohou využívat jak hotové výukové aplikace, tak si vytvářet vlastní vizualizace odpovídající konkrétní úrovni a potřebám studentů.

Přestože implementace AR vyžaduje určitou investici do hardware a softwaru, dlouhodobě přináší vyšší efektivitu výuky a zásadní zvýšení atraktivity studia elektro oborů. Umožňuje individualizované tempo učení, rozvoj kritického a prostorového myšlení i lepší přípravu na postupující digitalizaci průmyslu 4.0. Integrace rozšířené reality tak představuje přirozený krok na cestě k modernímu technickému školství, které reflektuje potřeby dnešní společnosti i trhu práce.

Evropská Akademie vzdělávání proto průběžně sleduje nejnovější trendy a do svého středoškolského vzdělávacího programu začleňuje inovativní prvky, včetně rozšířené reality a digitálních výukových nástrojů. Studenti mají možnost učit se pomocí špičkových technologií, pod vedením zkušených pedagogů a v podmínkách, které odpovídají nejvyšším současným standardům elektrotechnického vzdělávání. 

PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *