STEM vzdělávání, reprezentující oblast vědy, techniky, inženýrství a matematiky (z anglického Science, Technology, Engineering, Mathematics), se v současnosti stalo klíčovým prvkem pro úspěšné fungování a rozvoj moderní společnosti. Význam této formy vzdělávání spočívá především v tom, že připravuje jednotlivce na dynamický svět plný technologických inovací a rychlých změn. Znalosti a dovednosti získané v rámci STEM oborů jsou základem pro pochopení složitých jevů, schopnost analyzovat data, nacházet inovativní řešení problémů a následně je aplikovat v různých oblastech lidské činnosti.
Jedním z hlavních přínosů STEM vzdělávání je posilování kritického myšlení, logického uvažování a schopnosti pracovat v týmu. Přesahy mezi jednotlivými STEM disciplínami umožňují žákům propojit teoretické znalosti s praktickými dovednostmi, což je nezbytné v mnoha odvětvích, jako je informační technologie, medicína, průmysl či energetika. Rostoucí poptávka po odbornících v STEM oborech naznačuje, že země, které na tento typ vzdělání kladou důraz, mají větší šanci obstát v globální konkurenci, podporovat inovace a zajistit si ekonomickou prosperitu.
Zároveň STEM vzdělávání pomáhá řešit současné i budoucí výzvy, jako jsou klimatická změna, digitalizace společnosti, udržitelný rozvoj či bezpečnost. Podporuje rovnoprávnost, včetně snahy o zvyšování účasti dívek a žen v technických a přírodovědných oborech. Kvalitní STEM vzdělání tedy není jen otázkou individuálního profesního úspěchu, ale stává se zásadním předpokladem pro kvalitní a udržitelný rozvoj celé společnosti. Přispívá k lepšímu chápání světa a umožňuje efektivně reagovat na nové technologické i společenské výzvy.
PhDr. Pavel Bartoš, LL.M., DBA (Evropská akademie vzdělávání / European Academy of education)